Elevii din clasele I si a II-a “ar putea gasi pe banci” din toamna manuale electronice. Mai exact, clasicele manuale vor avea si o varianta electronica, in format .pdf, pe care scolarii o vor putea accesa de pe calculatorul personal. Insa cati dintre elevii din Romania au un calculator personal?
Conform Ministerului Educatiei, componenta digitala este o forma electronica a manualului scolar, care cuprinde:
- forma *pdf. a continutului variantei tiparite a manualului scolar,
- activitati multimedia interactive de invatare (AMII), care pot fi exercitii interactive, jocuri educationale, animatii, filme si simulari care aduc un plus de profit cognitiv.
Sunt cu adevarat necesare noile manualele? Iata cateva argumente care sintetizeaza avantajele si dezavantajele manualelor .pdf.
Argumente PRO
1. Manualele .pdf sunt o solutie pentru inlocuirea cartilor pe suport hartie, care suntdegradate din cauza faptului ca sunt transferabile de la elevii din clasele mai mari la cei din clasele mai mici. Cartile in format hartie nu sunt pastrate cu grija de elevii din clasele mai mari. Sunt mazgalite, au colturile paginilor indoite, iar in unele cazuri lipsesc pagini din ele cu lectii intregi. In plus, trecand prin mainile mai multor elevi, manualele clasice sunt purtatoare de microbi.
2. Un alt argument in favoarea manualelor electronice deriva din cel de mai sus si se refera tot la notarile facute de elevi. Cartile electronice citite fie pe laptop, fie pe e-reader pot fi subliniate fara a mazgali textul. Notele pe care elevii le-ar putea face nu vor ramane permanent, ele putand fi sterse oricand spre deosebire de cartile traditionale. In plus, elevii vor putea folosi functia de cautare pentru a gasi rapid orice cuvant sau citat din carte, fara a fi nevoie sa rasfoiasca cartea pentru a ajunge unde doresc. Mai mult decat atat, vor putea utiliza functia zoom pentru a mari textul.
3. In situatia in care manualele electronice vor fi folosite si la scoala, atunci ghiozdanul elevilor va cantari mai putin, daca acestia le vor stoca, de exemplu, pe un dispozitiv e-reader. Acesta are o memorie de cativa GB (gigabyte), ceea ce permite stocarea unui numar mare de carti, care pot fi transportate mult mai usor de scolari, spre deosebire de cartile in format fizic. Nu doar ca ghiozdanul va fi mai usor, dar elevii vor putea accesa mai usor manualele de pe un singur dispozitiv.
4. Conform Ministerului Educatiei, manualele electronice vor contine in plus fata de cele clasice si activitati multimedia interactive de invatare, care pot fi exercitii interactive, jocuri educationale, animatii, filme si simulari. Tinand cont de acest aspect, elevii ar putea sa invete notiuni teoretice pe aplicatii practice, care sa ii ajute sa inteleaga mai bine lectiile si sa le aprofundeze. Ar exista sanse ca invatatul sa nu mai reprezinte pentru elevi o obligatie neplacuta, ci ar putea deveni distractiv si interactiv. Elevii ar putea sa invete in timp ce se relaxeaza.
Argumente CONTRA
1. Manualele electronice presupun costuri suplimentare pentru parinti, pentru ca ele pot fi accesate doar de pe laptop, tableta, e-reader. Astfel ca parintii vor fi nevoiti sa le achizitioneze copiilor respectivele dispozitive pentru ca acestia sa poata utiliza noile manuale. Insa nu toti parintii isi vor permite sa faca o astfel de investie in educatia copiilor lor, in special cei care locuiesc la sate, unde veniturile sunt limitate. Chiar daca exista si varianta cartilor clasice, pe suport hartie, totusi s-ar crea o discriminare in randul copiilor. Unii dintre ei ar avea acces la cartile in format electronic si in plus la aplicatiile interactive care i-ar ajuta sa asimileze mai usor informatiile, in timp ce altii ar invata in continuare de pe manualul clasic.
2. Elevii vor fi nevoiti sa petreaca mai mult timp in fata calculatorului daca vor utiliza manualele electronice. Acest lucru are ca efect incurajarea sedentarismului, in conditiile in care copiii petrec oricum destul de multe ore in fata calculatorului pentru a se juca. Mai mult decat atat, petrecerea unui timp indelungat in fata calculatorului nu este recomandat pentru vederea celor mici, pentru ca lumina generata de un calculator oboseste mai repede ochii decat o face o carte clasica.
3. Fie ca este un laptop, fie ca este un e-reader sau o tableta dispozivitul poate aveaprobleme tehnice, iar remedierea situatiei va intarzia programul de studiu al elevului. In plus, toate dispozitivele mentionate anterior trebuie sa fie incarcate electric, pentru ca altfel bateria se va termina.
4. Sistemul de invatamant are multe lacune care ar trebuie rezolvate inainte de lansarea unor manuale electronice. Fondurile din sistemul de invatamant sunt destul de limitate, astfel ca investitiile ar trebui directionate catre lucruri stringente, precum reabilitarea unor scoli din mediul rural. Ar fi de preferat ca mai intai sa fie create conditii prielnice studiului, restructurata programa scolara, imbunatatit sistemul de evaluare national si abia apoi sistemul educational ar putea fi pregatit sa treaca in era digitala. Imaginati-va spre exemplu cum un elev de la tara ar invata pe un e-reader intr-o clasa in care tavanul este subred, intr-o scoala intr-o zona izolata, unde infrastructura este inexistenta? Nu ar fi de preferat sa fie rezolvate mai intai disparitatile dintre mediile in care invata elevii?
Voi ce parere aveti? Au nevoie copiii, nepotii vostri de un manual electronic?
Din punctul meu de vedere aceste manuale digitale cred ca ii ajuta in mare parte pe elevii secolului nostru , pentru ca le ofera o structura a continutului diferita , imagini sugestive si informatii necesare . Insa pot exista si mici probleme : de exemplu elevii care au probleme cu ochii sau alte afectiuni trebuie supravegheati mai atent pentru a putea utiliza cu folos manualul .
#IAC2015, IAC2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu